פירוק והריסת מקלט או ממ"ד

כיום, בשל האיומים והמצב הביטחוני בארץ – כל מבנה ציבורי או פרטי הוא כזה שיש בו ממ"ד או מקלט וזאת על מנת שניתן יהיה להגיע אל מרחב מוגן בעתות חירום.

מהו הריסת מקלט או ממ"ד?

רבים מעוניינים בממ"ד או מקלט שיהיה נוח לאנשים שנמצאים בתוכו, כמו גם שהוא יאפשר מקום אינטגרלי אשר בו ניתן יהיה לשהות שהות ארוכה או קצרה, לפי הצורך כמובן.

בשל כך מוצאים עצמם רבים מהקבלנים בונים מחדש ממדים וחדרי בטחון, תוך פעולות של פירוק והריסת מקלט או ממ"ד במבנים קיימים שבהם יש לבצע שדרוג, כמו למשל בפרויקטים מסוג תמ"א 38, בפרויקטים של בינוי פינוי, התחדשות עירונית או אפילו בבנייה פרטית מחודשת של מבנה בעת שיפוצים והרחבות של מבנים.

בנוסף לקבלנים שרוצים ליהנות משירותים של חברות כמו חברת סמנטו המתמחה בכל הנוגע לפירוק והריסת מבנים, ישנם גם אנשים פרטיים אשר מעוניינים בשירות כמו גם כאלה שרוצים לבצע שדרוג של חדר הביטחון שלהם: הלוא הוא המקלט או הממד שנמצאים במבנה.

בשל כך חשוב לבחור את החברה הבטוחה ביותר שיודעת לבצע את הפירוק ואת ההריסה כמו גם בנייה של ממד לאחר הפירוק.

כיצד מתבצעת פעולה של פירוק והריסת מקלט או ממ"ד

כדי להבין חשוב לדעת בתחילה כי עבודות פירוק והריסת מקלט או ממ"ד אינן מחייבות בהכרח הרס מוחלט של המבנה כולו. התכנון של הממ"ד נעשה באמצעות מהנדסים המומחים בתחום שלאחר מכן נעזרים בשירותים של חברות מקצועיות עבור הפירוק. צריך לבצע ניסור וחיתוך מדויק, כמו גם פירוק חלקים מהממ"ד או מהמקלט בצורה טובה.

עוד חשוב לדעת כי ישנם מקרים שחיתוך באמצעות מכונות ייעודיות, הוספת חללים ופירוק של חללים מסוימים יהיו פעולות מספיקות על מנת שניתן יהיה לשדרג את חדר הביטחון בבית או בכל מבנה פרטי וציבורי.

לאחר שעבודות הפירוק וההריסה מסתיימות, יש צורך לבצע את בניית החדר מחדש, כאשר מהנדס צריך לפקח על הכל על מנת שהמקלט או הממ"ד ייבנו מחדש לפי התקנים המחמירים ביותר.

פירוק והריסת מקלט או ממ"ד
פירוק והריסת מקלט או ממ"ד

עלויות ומחירים

לגבי המחירים של הריסת מקלט/ממ"ד יש לדעת שהעלויות משתנות בהתאם לפרויקט. לא ניתן לתת מחיר אחיד לכל סוגי עבודות אלו. לכן בשעת קבלת הצעת מחיר, יש לפרט בדיוק את סוג העבודה, את עובי הבטון וכן את מורכבות והגישה של הפרויקט. אך עלויות אלו מתחילות בטווח מחירים של 250-520 ₪ למטר. אך כמו שציינו יש המון מרכיבים שמשפיעים על המחיר. כמו גם אם נצרך פינוי הפסולת.

למחירון ניסור בטון

פינוי וסילוק פסולת לאחר הריסת מקלט/ממ"ד

לאחר פירוק מקלט או ממ"ד, חומרי הפסולת מסווגים בדרך כלל למספר קבוצות.

פריטים שניתנים להצלה ולמחזור

כגון חומרי בנייה וציוד לשימוש חוזר, אותם פריטים מופרדים ומשומרים לשימוש עתידי פוטנציאלי או למכירה חוזרת. זה מפחית בזבוז מיותר, מוריד את עלויות הפרויקט וממזער את הצורך במשאבים חדשים.

חומרים שאינם ניתנים להצלה ולמחזור

חומרים שעשויים לכלול פריטים פגומים או מזוהמים, מסולקים ומפונים בהתאם לתקנות איכות הסביבה. בהריסה ישנם לא מעט חומרים ופריטים כאלו. חשוב מאוד להקפיד על פינוי וסילוק נכון של אותם חומרים בכדי לא לגרור קנסות ונזק לסביבה.

חומרים מסוכנים

כגון כימיקלים או אסבסט, דורשים טיפול מיוחד כדי להבטיח סילוק בטוח, מניעת זיהום סביבתי והגנה על בריאות האדם.

בטיחות

בטיחות בהריסה ופירוק של מקלטים או ממדי"ם היא בעלת חשיבות עליונה. אמצעי בטיחות נאותים מגנים על העובדים, מונעים תאונות וממזערים סיכונים סביבתיים. זה כולל הקפדה על פרוטוקולי בטיחות, שימוש בציוד מתאים וטיפול בחומרים מסוכנים בזהירות. מתן עדיפות וחשיבות לבטיחות מבטיח תהליך פירוק חלק ובטוח.

לסיכום

עבודות של פירוק והריסת למקלט או ממ"ד נועדו לשדרג לתקן ולהפוך את חדרי הביטחון לתקינים יותר ולכן שימו לב כי מלבד ניסור בטון, פירוק ובנייה מחודשת –  כי החלל יתוחזק  בצורה טובה. לשם כ כך חשוב לבצע בדיקות תקופתיות בעזרת בעלי מקצוע המומחים בתחום שיוכלו לוודא כי החלל בטוח לשימוש.

דילוג לתוכן