אספלט, המכונה גם חֵמָר בעברית, הוא חומר צמיג וחום המופיע באופן טבעי בנפט גולמי. ניתן להפריד אותו מהמרכיבים האחרים בנפט, כמו נפט, בנזין וסולר, באמצעות תהליך של זיקוק.
הרכב האספלט
אספלט מורכב משני מרכיבים עיקריים:
ביטומן: תוצר לוואי דביק ושחור של נפט, המהווה כ-50%-60% מהאספלט. הביטומן הוא זה שנותן לאספלט את תכונותיו הייחודיות, כמו גמישות, עמידות בפני מים וחוזק.
אגרגטים: חומרים מוצקים כמו חול, חצץ ואבנים כתושות, המהווים כ-40%-50% מהאספלט. האגרגטים נותנים לאספלט את חוזקו המבני ואת יציבותו.
שימושים נפוצים באספלט
אספלט הוא אחד מחומרי הבנייה הנפוצים ביותר בעולם, ומשמש למגוון רחב של יישומים, ביניהם:
ריצוף כבישים: השימוש הנפוץ ביותר לאספלט הוא בריצוף כבישים. גמישותו של האספלט מאפשרת לו להתמודד עם עומסים כבדים של כלי רכב, והוא עמיד בפני שחיקה ובפני תנאי מזג אוויר קיצוניים.
ציפוי גגות: אספלט משמש גם לציפוי גגות, שם הוא מספק איטום יעיל מפני מים.
איטום: אספלט משמש לאיטום קירות, יסודות ומבנים אחרים.
בידוד: אספלט משמש לבידוד תרמי ואקוסטי של מבנים.
הגנה מפני קורוזיה: אספלט משמש לציפוי צינורות ומיכלי מתכת להגנה מפני קורוזיה.
יתרונות האספלט
לאספלט יש מספר יתרונות שהופכים אותו לחומר בנייה פופולרי:
עמידות: אספלט הוא חומר עמיד מאוד שיכול להחזיק מעמד שנים רבות.
גמישות: אספלט הוא חומר גמיש שיכול להתמודד עם עומסים כבדים ותנודות.
עמידות בפני מים: אספלט הוא חומר עמיד בפני מים ואינו חדיר.
יחסית זול: אספלט הוא חומר יחסית זול לייצור ולהתקנה.
קל לעבודה: אספלט הוא חומר קל לעבודה יחסית, וניתן להשתמש בו במגוון יישומים.
חסרונות האספלט
לאספלט יש גם מספר חסרונות:
פגיעה בסביבה: ייצור אספלט פוגע בסביבה, מכיוון שהוא משחרר מזהמים לאוויר ולמים.
אפקט חום עירוני: אספלט סופג חום מהשמש, מה שגורם לאפקט חום עירוני, שיכול להוביל לתנאים לא נוחים בערים.
תחזוקה: אספלט דורש תחזוקה שוטפת, וכאשר הוא מתבלה, יש לתקן או להחליף אותו.
תהליך ייצור האספלט
תהליך ייצור האספלט מתחיל בזיקוק נפט גולמי. הנפט מחומם לטמפרטורה גבוהה, ומרכיביו השונים מתאדים בקצבים שונים. הביטומן, שהוא המרכיב הכבד ביותר, נותר אחרון.
לאחר מכן, הביטומן עובר תהליך של עיבוד נוסף, שבו הוא מעורבב עם אגרגטים (חול, חצץ ואבנים כתושות) ביחסים מדויקים. תערובת זו מחוממת שוב לטמפרטורה גבוהה, עד שהיא הופכת לחומר צמיג וחם.
לבסוף, האספלט החם מוזרם אל פני השטח ומהודק באמצעות גלגלים כבדים. לאחר שהאספלט מתקרר, הוא מתקשה והופך למשטח קשיח ועמיד.
סוגי אספלט שונים
ישנם מספר סוגים שונים של אספלט, הנבדלים זה מזה בתכונותיהם ובשימושים שלהם. סוגי האספלט הנפוצים ביותר כוללים:
אספלט חם: סוג זה של אספלט מיושם כשהוא חם ונוזלי. הוא משמש לריצוף כבישים, ציפוי גגות, איטום ויישומים אחרים.
אספלט קר: סוג זה של אספלט מיושם כשהוא קר ומוצק. הוא משמש לתיקונים קטנים בכבישים, למילוי סדקים ולמטרות אחרות.
אספלט אמולסיה: סוג זה של אספלט הוא תערובת של אספלט ומים. הוא משמש לייצור תערובות אספלט מיוחדות, כמו תערובות לטיפול בסדקים ותערובות לריצוף שבילים.
שיטות התקנת האספלט
ניתן להתקין אספלט במספר שיטות שונות, בהתאם ליישום הספציפי. שיטות ההתקנה הנפוצות ביותר כוללות:
שיטת השפכה: בשיטה זו, האספלט החם מוזרם אל פני השטח ומהודק באמצעות גלגלים כבדים.
שיטת ריסוס: בשיטה זו, האספלט החם מרוסס על פני השטח ומהודק באמצעות גלגלים כבדים.
שיטת ערבוב במקום: בשיטה זו, האספלט והאגרגטים מעורבבים יחד באתר הבנייה, ואז התערובת מוזרמת אל פני השטח ומהודקת.
ההשפעות הסביבתיות של האספלט
ייצור האספלט פוגע בסביבה במספר דרכים. תהליך הזיקוק משחרר מזהמים לאוויר, כגון תחמוצות חנקן וגופרית. תהליך ייצור האספלט גם צורך אנרגיה רבה, מה שמוביל לפליטת גזי חממה. אספלט גם תורם לאפקט חום עירוני, כיוון שהוא סופג חום מהשמש. אפקט זה יכול להוביל לתנאים לא נוחים בערים, ולפגוע בבריאותם של תושבי הערים.
חלופות לאספלט
ישנן מספר חלופות לאספלט, הכוללות:
בטון: בטון הוא חומר חזק ועמיד המשמש לריצוף כבישים, בניית מבנים ויישומים אחרים. בטון הוא פחות פוגע בסביבה מאספלט, אך הוא יקר יותר ודורש זמן רב יותר להתקנה.
אספלט ממוחזר: ניתן לייצר אספלט ממוחזר מאספלט ישן. אספלט ממוחזר הוא פתרון ידידותי יותר לסביבה מאספלט חדש, והוא יכול לחסוך בעלויות.
חומרים אחרים: ישנם חומרים אחרים המשמשים לריצוף כבישים ושבילי הליכה, כגון אריחים, לבנים וחומרים טבעיים. חומרים אלה יכולים להיות פתרון אסתטי וידידותי יותר לסביבה מאספלט.
סיכום
אספלט הוא חומר בנייה רב-תכליתי ועמיד המשמש במגוון רחב של יישומים. יש לו מספר יתרונות, כמו עמידות, גמישות ועמידות בפני מים, אך יש לו גם מספר חסרונות, כמו פגיעה בסביבה ואפקט חום עירוני.